Blog

ScooterXpress10 mei 2022, 14:07Vespa

Vespa’s SuperTech: klaar voor 2021!

Tekst en foto’s Raymon de Kruijff

Test Vespa GTS SuperTech 300 HPE 2021

Als één van de eerste merken lanceerde Vespa haar Euro5-model voor 2021. Zo kregen we eind vorig jaar de sleutels overhandigd van de vernieuwde GTS 300 HPE, die we om het nieuwe jaar goed in te luiden reden in de bomvolle SuperTech-uitvoering

Vespa’s SuperTech is klaar voor 2021!

De GTS 300 is al sinds jaar en dag de best verkochte motorscooter van Nederland. Ook in België is het een graag geziene gast op de weg, maar bij onze Zuiderburen vooral als 125cc mateloos populair. De GTS, de opvolger van de Gran Turismo uit 2002, kennen we alweer sinds 2005 en sindsdien is het model door de jaren geëvolueerd tot het model dat we vandaag de dag kennen. In 2017 werden we nog verrast door jubileummodel Sei Giorni (betekenis: zes dagen, de duur van de race waaraan Vespa met succes deelnam in 1951). In 2019 maakten we voor het eerst kennis met de nieuwe 300 HPE motoren tijdens de introductie in Italië. Een motor waarvan men tijdens diezelfde introductie al vertelde dat hij klaar was voor Euro5, achteraf gezien was het dus geen verrassing dat de Italianen er als de kippen bij waren.

Geen grote verschillen

Kijken we puur naar het uiterlijk van deze SuperTech, dan zien we weliswaar geen grote verschillen met het model dat hij aflost, ze zijn er wel. Zo is het grilletje in de ‘stropdas’ op de neus nu ‘ook’ voorzien van gele accenten, maar zijn ook de wielen compleet nieuw. De spaken zijn minder vlak dan voorheen en staan als het ware een beetje ‘bol’, ik vind ze leuk, maar smaken mogen verschillen. Het hoogglans zwart heeft plaatsgemaakt voor zijdeglans, de stickers op de velgrand zijn ongewijzigd gebleven. Verder zijn het vooral de nieuwe kleuren, Nero Vulcano en Grigio Materia waarmee we de grootste uiterlijke verschillen wel hebben benoemd. De GTS is en blijft een fraaie verschijning en is vooral heel herkenbaar als een échte Vespa. De verschillende uitvoeringen van de GTS zijn er ook in 2021 weer in grote getalen. Zo is er een ‘instap’ GTS, maar ook een Super, Super Racing Sixties, SuperSport, Touring en natuurlijk de dit keer behandelde SuperTech.

TFT-display mét navigatie

En kies je voor een SuperTech, dan krijg je de beschikking over een compleet digitaal full-color TFT-display. Het dashboard is 4,3” groot en voor de GTS een primeur. Net als bij de Sprint S, Primavera S en de Elettrica koppel je gemakkelijk je smartphone door middel van de app die je gratis kan downloaden voor je Android of iOS besturingssysteem en de rest spreekt bijna vanzelf. Navigatie is aanwezig en dat is ook anno 2021 nog lang geen gemeengoed. Een grote plus voor de Vespa dus, maar ook zaken als de voertuigstatus, rijstatistieken, service locator en nog diverse andere leuke weetjes en gadgets zijn via de app op te vragen. Om het dashboard te bedienen is er aan de linkerzijde op het stuur een kleine ‘joystick’ toegevoegd waarmee je tijdens het rijden door diverse informatie kan scrollen en bij stilstand diverse settings kan veranderen. Het dashboard valt in de smaak en is bovendien ook op een zonnige dag nog makkelijk af te lezen.

De snelste ooit

Het was nog niet heel lang geleden dat we met een GTS 300 HPE onderweg waren, maar dat neemt niet weg dat we ook nu weer verrast worden door de kracht van de 278cc tellende 1-cilinder. Hij perst er een gezonde 23,8pk (17,5kW) en 26Nm uit en in de praktijk is dit meer dan voldoende voor vlotte prestaties. Trek je ‘volgas’ uit stilstand op, dan voel je hem aan de voorzijde zelfs een fractie lichter worden. Dat is leuk natuurlijk, maar geeft ook de ambities weer van deze Italiaan. Het is de snelste Vespa die ooit werd geproduceerd, en dat voel je! We vragen ons hardop af wat er zou gebeuren als Vespa het aandurft om het onlangs - onder de nieuwe Beverly - gepresenteerde 400 HPE blok onder deze GTS te monteren… Wij vermoeden dat het standaard gemonteerde tractie controle (ASR) overuren zou maken, want ook nu wist het lampje van het ASR al af en toe op te lichten, waarop vervolgens kortstondig het vermogen wordt teruggenomen. Let wel, rijd je normaal dan zal dit alleen onder natte of extreem koude omstandigheden gebeuren, want tractie en grip is er normaal gesproken in overvloed. Vespa monteert dan ook City Grip banden van Michelin. Met 12” is de bandenmaat weliswaar niet al te groot, het maakt het wel een erg kwieke en makkelijk sturende motorscooter. Zeker in en rond de stad waar je vaak genoodzaakt bent om tussen de auto’s te manoeuvreren komt dat kwieke en vlotte karakter goed van pas. Verwacht echter geen knetterharde afstelling van de enkelzijdige opgehangen veren en schokdempers. Nee noem de Vespa gerust comfortabel. Dit komt mede door de fijne rechte zitpositie op het ruime en niet al te harde zadel. Zelfs een stukje snelweg is geen enkel probleem. De nu overdag geldende maximumsnelheid van 100km/u is voor de Vespa een fluitje van een cent en is ook zo bereikt. Je voelt dat het motorblok nog meer dan voldoende ‘over heeft’ en nog lang niet op de toppen van zijn kunnen zit. Het ontbreekt de scooter (standaard) aan een goede windbescherming voor het bovenlichaam waardoor we de scooter onmogelijk als dagelijkse snelwegridder kunnen betitelen, maar het kan natuurlijk wel!


Messcherp

Maar nee, de échte fun op deze Vespa bereik je als je ermee in en rond de stad rijdt en af en toe een leuke slingerweg kan meepakken. Het voelt allemaal vlot en snel en je wordt elke keer weer verrast door de snelle tussenacceleraties. Ook de topsnelheid stelt niet eens teleur want die wordt pas bij de 130km/u op de teller elektronisch een halt toegeroepen. Hiermee houden we ook meteen op met het over die topsnelheid te hebben, want eigenlijk is dit van ondergeschikt belang. Hij gaat namelijk hard genoeg en het is vooral de rijbeleving die ons –elke keer weer- een grote grijns bezorgt. Hij is comfortabel, stuurt messcherp en met een draai van je rechterhand word je elke keer weer op die heerlijke duw in de rug getrakteerd! Kijken we vervolgens op de verbruiksmeter, dan zien we dat we nog altijd een keurige 1 op 29 (3,45L/100km) rijden. En dat is helemaal niet verkeerd als je weet dat de Vespa is voorzien van een brandstoftank met een inhoud van 8,5 liter waardoor je in theorie een actieradius hebt van meer dan 240 kilometer. Voor de remmen maakt Vespa gebruik van een 220mm schijfrem in zowel het voor- als achterwiel, gekoppeld aan ABS. Opvallend is wel dat er, in tegenstelling tot bij veel andere scooters, veel remvertraging ontstaat wanneer je ook alleen de achterrem gebruikt. Het voelt dan ook haast of er een gecombineerd remsysteem opzit, maar dat blijkt bij nader onderzoek toch écht niet zo te zijn. Bij een forse remvertraging ben je natuurlijk aangewezen op de voorrem. Die scoort weliswaar een voldoende, de echte ‘bite’ die je bij een sportieve motorscooter als deze verwacht, ontbreekt. Het gebeurt niet snel, maar als er een wiel blokkeert dan grijpt het ABS-systeem voorspelbaar in. Kanttekening die we maken is dat de scooter die we leenden was voorzien van een nog wel erg maagdelijke kilometerstand, waardoor we ook niet letterlijk alles van de scooter hebben kunnen en willen vragen.

Ruimte

Het zadel van de GTS ontgrendel je elektrisch door middel van de losse afstandsbediening óf met een knop in het beenschild. De ruimte die je aantreft is netjes en ruim genoeg voor een rugtas en wat losse spullen. Wil je er écht een police- of jethelm onder kwijt, dan is het een kwestie van meten en is het erg merk- en modelafhankelijk of je hem er onder kwijt kunt. Een wonder op het gebied van opbergruimte is het dan ook niet, maar er is wel een klein afsluitbaar dashboardkastje (incl. USB-poort) en een tassenhaak aanwezig. En die tassenhaak kan je gerust inzetten want er is op de treeplank meer dan genoeg ruimte om zonder hinder een tas tussen de benen te vervoeren. De zitpositie is dan ook erg ruim en daar profiteert een eventuele passagier ook van. Hij of zij heeft niet alleen de beschikking over veel ruimte op het lange en brede zadel, ook zitten de –werkelijk schitterende- uitklapbare stepjes op de juiste plek. Een goede houvast is er in de vorm van de chromen beugel aan de achterkant van het zadel.

Conclusie

Het was niet onze eerste ronde op Vespa’s SuperTech, maar hopelijk ook niet de laatste. De GTS 300 staat al sinds zijn introductie garant voor de juiste looks en prestaties. Ook deze Euro5 versie doet dat niet anders. Voor dit modeljaar zijn de uiterlijke verschillen minimaal, maar zien we wel twee nieuwe kleuren en zijn ook de wielen van een nieuw design voorzien. In de wetenschap dat in België meer dan 13 procent voor de SuperTech kiest en in Nederland bijna 35%, gaan we er ook in 2021 vanuit dat we de meest luxueuze versie van de GTS weer vaak op de weg gaan zien. Het navigatiesysteem op het TFT-scherm is wat ons betreft ook écht een meerwaarde, iets wat de verkoopcijfers van deze uitvoering eigenlijk ook bevestigen.

Vespa GTS 300 HPE SuperTech Euro 5

Motor Vermogen    

278cc 1 cilinder, 4-takt

Remmen voor

220mm schijfrem ABS

Remmen achter

220mm schijfrem ABS

Banden voor

120/70-12

Banden achter

120/70-12

Afmetingen

1.950 x 755 mm (lxb)

Wielbasis

1.380mm

Tankinhoud

7 L

Verbruik

1 op 29 (3,45L/100km)

Leeggewicht

160kg