Blog

ScooterXpress17 mei 2022, 15:20Yamaha

Introductie Yamaha XSR12

Tekst: Arno Jaspers Foto’s: Matthijs van Roon

Introductie Yamaha XSR12


De dag dat je een brommer koopt, is meestal de dag dat je begint te dromen van een echte motor. Het gevoel van vrijheid, snelheid kracht, … en alle andere dingen die overdreven geromantiseerd worden in reclamefilmpjes volstaan om veel mensen ervan te overtuigen dat een motorfiets de oplossing is voor alle problemen in het leven. Toch blijft het belangrijk om je motorcarrière gestaag en veilig op te bouwen, waarom bijvoorbeeld niet met een prachtige retro Yamaha voor het A1-rijbewijs?

Beginnen met motorrijden was nooit vanzelfsprekend en anno 2021 al helemaal niet. Eerst moet je een belachelijk duur rijbewijs halen en een outfit kopen om vervolgens wat er nog overschiet van je spaarboekje op te doen aan een tweewieler. Het spreekt voor zich dat de meeste jeugdige rijders kijken naar derdehands-motoren zonder lang stil te staan bij zaken als betrouwbaarheid, veiligheid, onderhoudskosten, gebruiksgemak, verbruik en ga zo maar door. Op den duur koester je de problemen aan het begin van je motorcarrière als leergeld, want sommige goede raad krijg je toch nooit in het brein van een 18-jarig ingeprent. Zo mag je nog duizend keer zeggen dat een race-uitlaat op een viertakt 125cc quasi geen verschil maakt en dat je die centen beter investeert in benzine, een degelijk regenpak of goede banden. Meestal dringen zulke dingen pas door als je je onderuit gegleden motor met geschaafde brulpijp opraapt in een doorweekt lederen pak…

Vintage

Zullen we die XSR125 dan maar eens van dichtbij bekijken? Yamaha-fans zien meteen dat dit een MT-125 in vintage kleertjes is. Een rond koplampje en dito tankcovers, een breed stuur, retro-zadeltje,…maar wel nog steeds het vinnige 125cc motorblok met variabele kleptiming, of het stijve deltabox frame dat ook dienst doet in Yamaha’s R125 racer. We verwachten ons zonder meer aan de beste wegligging en rijprestaties in de klasse. Toch staan de looks en de afwerking centraal op deze fiets die ons ergens doet denken aan een mini-Ducati Scrambler. Aangezien die laatste motor zowat eigenhandig de neo-retro hype startte, is dat vooral een compliment voor de Yamaha designers. Het valt trouwens op dat de bekende merken stuk voor stuk wegblijven van neo-retro 125’s. Honda’s CB125R of Husqvarna’s Vitpilen gebruiken wel klassieke elementen, maar zijn vlees noch vis terwijl de andere Europese en Japanse merken enkel moderne 125’s uitbrengen.

Vlot van zijn plek

Genoeg praatjes, rijden maar! De XSR komt vlot van zijn plek met een lichte slipperkoppeling die ongetwijfeld bij beginners in de smaak valt. De zithouding is erg ruim en mooi rechtop, het stuur valt vlot in de hand en de ronde retro-cockpit is vlot afleesbaar. Het zadel hangt laag en is bovendien lekker smal terwijl het rijklare gewicht van 140 kilo zorgt voor een flashback naar onze brommertijd. Kritische rijders hadden waarschijnlijk wel graag een kleuren-TFT’tje met Bluetooth smartphone connectiviteit gezien, maar verder valt er weinig te zeggen op het LCD-scherm met o.a. een versnellingsindicator naast alle andere gebruikelijke informatie. Misschien niet het soort ‘retro’ waar Yamaha op doelde, maar het stoort ook niet. Na een eerste fotoshoot komt het tempo er in met een gevarieerd ritje van Amsterdam richting Zandvoort. Aangezien iedereen in ons groepje op een 11kW-motor zit, is het dikke pret. Want toegegeven, dezelfde route zou waarschijnlijk saai zijn met meer vermogen. Op de kleinste baantjes maakt de XSR het verschil met zijn ultra-wendbare stuurkarakter, terwijl het op de langgerekte wegen vlotjes richting de 100km/u gaat (en zelfs een stuk erboven als het echt moet). Hoe langer we rijden, hoe moeilijker het is om de XSR te betrappen op minpuntjes.

Meest geslaagde XSR

Wanneer we stoppen voor een koffiestop, draaien we nog een rondje om de motor heen op zoek naar foutjes. De vering, vooral de achterschokdemper, is misschien wat strak voor stadsgebruik, de 125cc monocilinder klinkt eerder preuts (met dank aan Euro5), en qua looks hebben we enkel onze bedenkingen bij de vreemde kroonplaat met ingewerkte risers en erbovenop nog eens een set aparte stuurrisers. Daarbij is het voor meer ervaren rijders ook wel wennen aan de voorrem. Yamaha wil niet dat beginnende rijders zich onderuit remmen en biedt daarom een rem aan waarbij je pas je flink knijpt, pas de serieuze remkracht tot je beschikking krijgt.Het pluspunt is dan wel dat je een piekfijn afgesteld ABS ter beschikking hebt en dit verdient een apart woordje uitleg verderop. Hoewel de XSR 125 onderhuids bijna identiek is aan de veel duurdere R125, zijn het de looks die de doorslag geven. Smaken verschillen, al is dit volgens ons de meest geslaagde XSR binnen Yamaha’s range. De rondingen zitten helemaal goed, nergens zijn er overdreven designfratsen (watch and learn, Huskie Vitpilen 125!) en het is de eenvoud van het concept die deze motor net zo sieren. Er is geen elektrische fiets/ step/ scooter of huurauto op de planeet die de charme en flair heeft van deze motor en voor stadsverkeer of korte pendelritten kan je je niet veel meer wensen. Terwijl meer avontuurlijke types nog steeds het perfecte wapen hebben voor lange ‘binnendoor’ ritten à rato van 2,1 à 2,5l / 100km.

Conclusie

De Yamaha XSR 125 is een piekfijn afgewerkt juweeltje met moderne prestaties en prachtige looks. Ideaal voor jeugdige rijders die slim genoeg zijn om zichzelf niet te verliezen in hopeloze 2dehands knutselprojecten. Wie plant om slechts 2 jaar met het A1 rijbewijs te rijden (of in België met het B-rijbewijs), is veel goedkoper af bij de Chinese alternatieven, al kan je die kwaliteit en rijprestaties moeilijk vergelijken met deze topper binnen zijn klasse.

Safety First! Wat is ABS en CBS?

De Euro5-norm zorgde voor verplicht ABS (Anti-Lock Brake System) of CBS (Combined Brake System) bij 125cc motoren. Deze regel is een toonbeeld van onkunde en gebrek aan praktijkervaring bij de wetgever. Want waar ABS door 99% van de motorrijders wordt aanschouwd als een briljant veiligheidssnufje…zijn de meningen over CBS erg verdeeld. Hoe werkt het nu net? Eenvoudig: waar ABS je remkracht optimaal doseert door het blokkeren van je wielen tegen te gaan (en ze in korte bewegingen te laten doorrollen), zorgt CBS ervoor dat je remkracht simpelweg verdeeld wordt over de voor- en achterrem. Bij ABS kan je in een angstreflex je voor- en/of achterrem helemaal dichtgooien, zonder te vallen als je de motor gewoon netjes rechtdoor stuurt. Bij CBS zullen in eenzelfde situatie de wielen blokkeren, met vaak minder leuke gevolgen. Vergis je niet: je kan je snuit met beide systemen nog steeds spectaculair tegen het asfalt kletsen, al is de kans dat je je wielen blokkeert met CBS groter. Dit systeem is voor de fabrikanten veel goedkoper om te produceren en komen we dan ook vooral tegen bij de goedkopere Chinese motoren.


Yamaha XSR125

Motor

124cc, SOHC 1-cilinder 4-takt

Motor Vermogen

15pk (11kW) bij 10.000tpm

Koppel

11,5Nm bij 8.000tpm

Rijklaargewicht

140kg

Remmen voor

270mm schijf

Remmen achter

220mm schijf

Banden voor

110/70-17

Banden achter

140/70-17

Afmetingen

1.960 x 800 x 1.065 mm

Tankinhoud

11L

Zadelhoogte

815mm

Testverbruik

1 op 47,6 (2,1L/100km)

Kleuren

Redline, Impact Yellow, Tech Black