Blog

ScooterXpress17 mei 2022, 15:41Yamaha

Eerste test vernieuwde NMAX 125

Tekst Raymon de Kruijff Foto’s Raymon de Kruijff, MotoGrafie

Eerste test vernieuwde NMAX 125


Yamaha verkocht al meer dan 72.000 NMAX 125’s. Daarmee is het de best verkopende Yamaha in het Urban Mobility-segment. Om dit succes vast te houden, werd onlangs zowel de NMAX 125 als de NMAX 155 compleet vernieuwd. Wij haalden bij de importeur een NMAX 125 op, voor een eerste ronde!

Het huidige model van de NMAX werd in 2015 gepresenteerd. Het is een scooter die het moest gaan opnemen tegen de Honda PCX. Beide scooters hebben we regelmatig de revue zien passeren en lagen qua prestaties en uitrusting heel dicht bij elkaar. De Yamaha met zijn variabele kleptiming was net even sportiever, de PCX blonk dan weer uit in zaken als een start-stopsysteem en een misschien iets smaakvoller design. Nu moet er wel gezegd worden dat de PCX de afgelopen jaren al een paar keer een (lichte) facelift heeft ondergaan, de NMAX is al die jaren nagenoeg ‘intact’ gebleven. Tot 2021 dan, want Yamaha heeft het design volledig vernieuwd, zonder de identiteit van de NMAX overboord te gooien. Nee, ook het nieuwe model is nog duidelijk verwant aan zijn populaire voorganger. We zien een nieuwe led-koplamp, nieuw gevormd kuipwerk, maar vooral heel veel NMAX. Je zal ze dan ook echt naast elkaar moeten zetten om de, toch wel aanwezige, verschillen goed op te laten vallen, maar de wijzigingen zijn geslaagd.

Sportiever

De scooter is vooral sportiever geworden en ligt dichter bij de sportievere XMAX-modellen dan voorheen. Ook nieuw is het digitale dashboard. Nu was dit voorheen ook al digitaal, maar het ronde exemplaar heeft plaatsgemaakt voor een bijna vierkant display. Het blinkt misschien niet uit in design, het lcd-display heeft wel wat extra noviteiten naar de NMAX gebracht. Zo is het de eerste scooter uit de Yamaha-stal met Yamaha’s Simple Communication Control Unit (SCCU). NMAX-rijd(st)ers kunnen hiermee de MyRide-app aan de scooter koppelen. In de app lees je vervolgens extra informatie over de scooter uit. Dit loopt uiteen van de accu- en oliestatus tot de positie waar de NMAX staat geparkeerd. Het is tevens via de app mogelijk om in contact te komen met andere MyRide-gebruikers en routes met elkaar te delen. Op het display lees je naast zaken als de snelheid, afstand en brandstofniveau ook een verbruiksmeter af. Staat je telefoon gekoppeld aan de scooter, dan laat hij via pictogrammen op het display zien dat er een oproep, e-mail of sms-bericht is binnengekomen. Of dit voor iedereen een echte meerwaarde heeft, durf ik niet te zeggen. Ikzelf ben vooral erg tevreden over de bediening van het display, middels d makkelijk te bedienen knop op het stuur.

Start-stop

Rijden dan maar, en dat doe je voortaan met de sleutel in de broekzak. De nieuwe NMAX is uitgerust met een keyless-sleutel zoals we die ook al bij de andere motorscooters van Yamaha gebruiken. Een draai aan de centrale bedieningsknop naar rechts en een druk op de knop, is voldoende om de 125cc-tellende vloeistofgekoelde 1-cilinder tot leven te wekken. Dit gaat door de gecombineerde dynamo/startmotor ook nog eens vliegensvlug. Dat Yamaha gebruik maakt van zo’n startmotor heeft alles te maken met de introductie van het nieuwe in-uitschakelbare start-stopsysteem. Zoals eerder gezegd is dit systeem niet geheel nieuw, maar hadden we nog niet eerder op een Yamaha gezien. Hetzelfde systeem vinden we straks ook op de 155, de uitvoering die alleen in Nederland leverbaar zal zijn. In België staan straks zowel de 155 als de 125 bij de Yamaha-dealers, waarvan die laatste door de mogelijkheid om er in België met een B-rijbewijs onder bepaalde voorwaarden mee te rijden, bij voorbaat natuurlijk de meest populaire van de twee zal zijn.

Traction control

In Nederland zien we vanwege de andere wetgeving wat betreft het rijden met een B-rijbewijs op een 125cc-motorfiets alleen de sterkere 155. Maar denk niet dat die 125 niet bruikbaar is, integendeel! Hij is met zijn 12,2pk (9kW), vermogend genoeg om de 131 kilo rijklare motorscooter vlot in beweging te zetten. De sprint naar de 70km/u gaat zelfs verrassend vlot, om daarna gestaag door te klimmen naar de driedubbele cijfers. Wind tegen op de A4 richting Rotterdam zorgde voor een topsnelheid van rond de 105km/u, met de wind in de rug klommen daar makkelijk nog wat kilometers bij. Het is logischerwijs niet dé scooter bij uitstek voor de dagelijkse lange snelwegritten, maar zeker het rijwielgedeelte geeft verder geen krimp. Door de lage ruit vangt het bovenlichaam weliswaar veel wind, maar dat is het dan ook wel. De scooter is met zijn 13” wielen (ook voorzien van een sportief, nieuw design!) nog verrassend stabiel, zelfs flinke zijwind krijgt maar weinig grip op deze compacte motorscooter. En toch komt de scooter pas écht tot leven als je in en rond de stad bivakkeert. Door de geringe breedte van 740mm stuur je hem gemakkelijk door het drukke verkeer. Bij het wachten voor het rode verkeerslicht valt de scooter vervolgens na een paar seconden uit, maar je hoeft maar naar de gashendel te kijken, of het Blue-Core-motorblok laat alweer van zich horen. Dit gaat zo snel dat je het systeem eigenlijk altijd AAN laat staan. Je hebt er geen last van, je maakt geen herrie en je bespaart er ook nog een beetje brandstof mee. Ook traction control doet zijn intrede op de NMAX, een systeem dat je behoedt voor een doorslippend achterwiel. Je kan het desgewenst uitzetten, maar we moeten eerlijk bekennen dat het systeem geen enkele keer op onze NMAX in actie heeft moeten treden. Het zit aan de andere kant ook zeker niet in de weg, en kan je zomaar eens voor een uitglijder behoeden voor als het wél een keer glad is… Naast traction control, monteert Yamaha ook een prettig werkend ABS-systeem. Deze blijft lang achterwege, tijdens het bedienen van de overigens prima werkende schijfremmen op het voor- en achterwiel.

In balans

Yamaha geeft een gemiddeld brandstofverbruik op van 1 op 45,5 (2,2L/100km). Dat is een waarde die wij niet hebben gehaald, maar ook onze 1 op 35 (2,85L/100km) met heel veel snelwegkilometers, is nog altijd erg netjes. Ook met deze score ben je vandaag de dag met de brandstofprijzen die de pan uitreizen, nog altijd spekkoper. In de stad ervaar je de NMAX als een sportieve metgezel. Hij is rap van zijn plek, stuurt net zo licht en makkelijk als de gemiddelde 45km/u-scooter. Ook de zit is ruim, met een zitpositie die met 765mm niet al te hoog is. Zo kan ik met mijn 1.75m nog makkelijk met beide voeten bij de grond komen. Ondanks de hoge middentunnel is er op beide treeplanken nog voldoende ruimte en heb je zelfs de mogelijkheid om je voeten in een aantal verschillende posities te plaatsen. Op het voor de bestuurd(st)er al ruim bemeten zadel, is er ook voor de passagier genoeg bewegingsruimte. Zit er vaak iemand achterop, dan is er nog de mogelijkheid om de dubbele schokdempers aan de achterzijde te verstellen. Dit doe je middels een nieuw en makkelijk met de hand te verstellen systeem aan de bovenzijde van de dubbele veren. Maar eerlijkheidshalve zouden we bij normaal gebruik niet weten waarom je de veervoorspanning zou willen wijzigen. De scooter voelt namelijk goed in balans en heeft een goede mix tussen sportief sturen en comfort gevonden. Dat deed zijn voorganger eigenlijk ook al, maar het geheel voelt toch allemaal wat strakker dan voorheen. Yamaha zelf oppert dat ook het nieuwe frame hierbij een grote duit in het zakje doet. Hierdoor kon de middentunnel opnieuw ontworpen worden en plaats bieden aan een 7,1 liter grote brandstoftank (voorheen 6,6L) . Dit zorgt niet alleen voor een grotere actieradius, maar ook voor een beter, centraler geplaatst zwaartepunt.

Opbergruimte

Met een druk op de knop onder het centrale knoppencluster, ontgrendel je het zadel. De ruimte die je daaronder aantreft, oogt fors en netjes afgewerkt. Het was dan ook de verwachting dat ik mijn Shoei J-Cruise II jethelm die ik tijdens de fotoshoot droeg, ook wel kwijt zou raken onder het zadel. Dat lijkt inderdaad te kunnen, maar we komen bedrogen uit als ik het zadel weer probeer dicht te drukken. De ruimte is simpelweg te ondiep om de Shoei erin kwijt te kunnen. Op de redactie heb ik meerdere jethelmen geprobeerd, maar helaas, alleen een pothelm raken we onder het zadel kwijt. Dan is er gelukkig nog wel voldoende plek voor een kettingslot en wat kleine andere zaken. Nee, wil je echt wat meenemen onderweg, dan ben je aangewezen op de optionele topkoffer. Onder het stuur is er nog wel een open bergvak (met 12V-aansluiting…) en een afsluitbaar vakje aan de rechterzijde.

Conclusie

Een week onderweg met de nieuwe Yamaha NMAX 125 heeft ons geleerd dat Yamaha haar huiswerk opnieuw goed heeft gedaan. Het design is compleet nieuw, maar is nog duidelijk verwant aan zijn populaire voorganger. In onze buurlanden is deze NMAX125 een van de grote verkooptoppers, maar we komen ook in eigen land nog geregeld een NMAX tegen, dan in de meeste gevallen een 155. Op die NMAX 155 moeten we nog even tot augustus wachten, maar onze Belgische lezers kunnen nu al aanstalten maken om een proefritje te maken op de nieuwe NMAX 125. Een scooter die je als commuter niet alleen doordeweeks meepakt, maar zich ook laat uitnodigen voor die plezierrit. Zijn nieuwe design, de adequate motor met zijn lage verbruik, maar vooral ook het kwieke rijgedrag zijn de kernwaardes van een scooter waarmee je graag op pad bent. In Nederland gaat zoals eerder gezegd de 125 aan onze neus voorbij en is het wachten op de 155 in augustus. Deze gaat €3.999,- kosten. In België rijd je voor €3.599,- al met een NMAX 125, de 155 heeft een meerprijs van 200 euro.


Yamaha XSR125

Motor

124cc, SOHC 1-cilinder 4-takt

Motor Vermogen

15pk (11kW) bij 10.000tpm

Koppel

11,5Nm bij 8.000tpm

Rijklaargewicht

140kg

Remmen voor

270mm schijf

Remmen achter

220mm schijf

Banden voor

110/70-17

Banden achter

140/70-17

Afmetingen

1.960 x 800 x 1.065 mm

Tankinhoud

11L

Zadelhoogte

815mm

Testverbruik

1 op 47,6 (2,1L/100km)

Kleuren

Redline, Impact Yellow, Tech Black